Grupul f/64 si manifestul pentru sanatatea fotografiei

“Grupul f/64” a fost infiintat la inceputul anilor ’30 de 10 fotografi nord-americani care aveau in comun un anumit gen de abordare a fotografiei numit “purism”. Membrii grupului au optat pentru redarea delicata a tonurilor si a detaliilor, utilizand in fotografiere o profunzime de camp mare si totodata respingand orice manipulare a imaginii, retusul sau folosirea filtrelor.

Grupul s-a nascut ca o reactie impotriva curentului pictorialist, prevalent in acei ani printre artistii americani, care imprumuta in abordarea fotografiei elemente din alte arte vizuale si utiliza din abundenta filtre de difuziune, lentile aditionale sau scenografii complicate, create in studio sau in exterior, in scopul de a crea imagini cu aspect artistic. Prin contrast, grupul f/64 a ales sa fotografieze subiectul in mediul sau natural, fara nici un fel de alterare a acestuia.

Manifestul “Grupului f/64” (1932)

Numele acestui Grup deriva de la numarul unei diafragme a obiectivelor fotografice. El semnifica, prin extensie, calitatile “claritate si definitie” ale imaginii fotografice, care este un element important in munca membrilor acestui grup.

Scopul principal al acestui Grup este sa prezinte, in expozitii frecvente, ceea ce considera cea mai buna fotografie contemporana a Vestului; in plus fata de prezentarea muncii membrilor sai, va include lucrari ale altor fotografi care evidentiaza tendinte similare acelora ale Grupului.

Grupul f/64 nu pretinde ca acopera intregul spectru al fotografiei sau ca indica, prin selectarea membrilor sai, o lipsa de apreciere fata de fotografii care nu sunt inclusi in expozitiile sale. Sunt foarte multi profesionisti seriosi in fotografie, ale caror stil si tehnica nu se relationeaza la vocatia grupului.

Grupul f/64 isi limiteaza membrii si invitatii la acei artisti care se dedica definirii fotografiei ca o forma de arta prin prezentarea simpla si directa, cu metode pur fotografice. Grupul nu va prezenta vreodata o lucrare care nu este conforma cu standardele fotografiei pure. Fotografia pura este definita ca neposedand nici o calitate a tehnicii, compozitiei sau ideii, derivate din oricare alta forma de arta. Productia “Pictorialistilor,” pe de alta parte, indica devotamentul fata de principiile unei arte direct legata de pictura si artele grafice.

Membrii Grupului f/64 cred ca fotografia, ca o forma de arta, trebuie sa se dezvolte de-a lungul liniilor definite de actualitatile si limitarea mediului fotografic, si trebuie mereu sa ramana independenta de conventiile ideologice ale artei si esteticii care sunt reminiscente ale unei perioade si culturi antedatand dezvoltarea mediului insusi.

Grupul va aprecia informatia referitoare la orice munca serioasa in fotografie, care a scapat atentiei sale, si este favorabil instituirii sale ca un Forum de Fotografie Moderna.

Ansel Adams, Imogen Cunningham, Willard Van Dyke, John Paul Edwards, Consuelo Kanaga, Alma Lavenson, Preston Holder, Sonia Noskowiak, Henry Swift, Edward Weston – “Grupul f/64”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *